Maak kennis
Hoofdkantoor OHPEN Lage Traan 4E 9351 VL Leek 0594 - 283 596 Plan route
Direct contact Bel ons voor uw vragen0594 - 283 596Of stuur een e-mail
Volg ons
Hoofdkantoor OHPEN Lage Traan 4E 9351 VL Leek 0594 - 283 596 Plan route
Direct contact Bel ons voor uw vragen0594 - 283 596Of stuur een e-mail
Volg ons

Circulair bouwen is een kwestie van omdenken

De uitdaging: de gemeente Noordeast-Fryslân moet een brug in Aldwâldmersyl vervangen en wil dit circulair, duurzaam en tegen een relatief laag budget uitvoeren. Ohpen Ingenieurs maakt dit concreet door met open vizier samen te werken met de gemeente, bedrijven en andere kennisinstellingen. Circulair bouwen is een kwestie van omdenken, én van doen. “Als ‘stroomversneller’ van de Bouwagenda is dit een project naar ons hart. Samenwerken, vernieuwen en techniek komen hierin samen en we zijn er trots op dat dit idee bij Ohpen is ontstaan”, aldus René Garlich van Ohpen Ingenieurs.

Op zoek naar een oplossing op maat?

Wij nemen binnen 48 uur contact met u op.

Contact ons

De brug in kwestie

De huidige brug in Aldwâldmersyl (Oudwouderzijlen) is aan vervanging toe. Vanwege de duurzaamheidsambities riep de gemeente de hulp in van Ohpen Ingenieurs. Die vervolgens een kenniscafé organiseerden waar deelnemers met verschillende achtergronden zich bogen over de vraag wat circulair en duurzaam bouwen eigenlijk betekent als het gaat om civiele kunstwerken. Hier ontstond het idee om een tweedehands brug te gebruiken in plaats van een nieuwe te bouwen. De gemeente plaatste een advertentie in de krant, waarna zes bruggen werden aangeboden. De keuze viel op de brug in Ritsumasyl, waarna in samenwerking met de partners een haalbaarheidsonderzoek is uitgevoerd.

Haalbaarheidsonderzoek

Er is een kostenvergelijking gemaakt tussen het toepassen van de tweedehands brug en het bouwen van een nieuwe brug, inclusief de CO2-besparing. Het onderzoek naar de brug in Ritsumasyl is uitgevoerd door een afstudeerder van NHL Stenden. Het resultaat? De kwaliteit van de brug is slecht; met name de staalkwaliteit, waardoor de brug helaas niet toepasbaar is.

Zoeken naar een alternatief

Maar we gingen door, en zijn op zoek gegaan naar een andere circulaire oplossing. Omdat er geen tijd was voor een haalbaarheidsonderzoek naar een andere tweedehandsbrug, hebben we de focus gelegd op het redesignen van de huidige brug in Aldwaldmersyl, waarmee we zelfs nog een stap hoger hebben gezet op de circulaire ladder; niveau 3. Lievense Ingenieurs heeft de fundering van de huidige brug onderzocht; die blijkt nog puntgaaf te zijn. Farsk Architecten heeft samen met studenten van een architectuuropleiding de landschappelijke inpasbaarheid onderzocht. Het schetsontwerp is gereed en wordt deze maand afgerond. Ohpen Ingenieurs denkt mee, doet de procesbegeleiding, schrijft het rapport en onderzoekt de CO2-opbrengst. Het onderzoek wordt in juni afgerond.

Samenwerken met open vizier

De samenwerking heeft het traditionele model doorbroken. We hebben ons gefocust op het doel en minder op de mogelijke obstakels. Simpelweg omdat de obstakels nog niet bekend zijn. Het projectteam is een unieke samenwerking tussen ontwerper, bouwer, constructeur, architect, opdrachtgever en onderwijs. Hiermee stappen we over de traditionele zuilen heen en komen we tot een ontwerp waarbij in een vroeg stadium de wensen en eisen van alle partijen zijn meegenomen.

Dit is nog maar het begin

De brug in Aldwâldmersyl gaat er komen, maar dit is nog maar een begin. De samenwerkende partijen (gemeente Noordeast-Fryslân, Ohpen Ingenieurs, Lievense Ingenieurs, Farsk Architecten, Oosterhof Holman Beton- en waterbouw en Hogeschool NHL Stenden) zijn actief aan de slag gegaan met concrete oplossingen voor diverse complexe vraagstukken, waar onze samenleving de komende jaren mee te maken krijgt. De Bouwagenda heeft een route voor ons uitgestippeld voor het opnieuw inrichten van de openbare ruimte. Het is aan de overheden, kennisinstellingen en bedrijven om hier gezamenlijk handen en voeten aan te geven. “‘Infrastructuur beherend Nederland staat de komende jaren voor een grote vervangingsopgave. Alleen door op een innovatieve en duurzame wijze samen te werken kunnen we deze klus aan”, besluit Boele Dijkstra van gemeente Noordeast-Fryslân.

Meer weten? Neem contact op met
René Garlich