Dronrijp krijgt een nieuwe brug. De huidige brug over het Van Harinxmakanaal is ruim 75 jaar oud en verkeert in slechte staat. Om het Van Harinxmakanaal geschikt te maken voor klasse V-schepen (ambitie in coalitieakkoord), heeft provincie Fryslân gekozen voor een nieuwe brug op de bestaande locatie in Dronrijp. Innovatie en duurzaamheid zijn hierbij belangrijke ambities.
Vervanging brug Dronrijp
OpdrachtgeverProvincie Fryslan
Rol OHPEN IngenieursInnovatie Ateliers organiseren
Daarom is de provincie in bouwteamverband – samen met hoofdaannemer Koninklijke Oosterhof Holman en onderaannemers – een onderzoeksfase gestart, waarbij de kansen op het gebied van duurzaamheid en innovatie zijn verkend: het innovatietraject. Wij van Ohpen Ingenieurs hebben dit vormgegeven door een zestal ‘Innovatie Ateliers’ te organiseren en een innovatierapport met aanbevelingen te schrijven.
Hoofd Ingenieursbureau René Garlich licht toe: “Vanuit een longlist met meer dan zestig innovaties hebben we uiteindelijk drie thema’s uitgewerkt tot concrete innovatiemaatregelen. Dit hebben we gedaan voor een temperatuur gereguleerde brug, een energie neutrale brug en het gebruik van duurzame en innovatieve materialen. Hierbij hebben we gezocht naar optimalisaties en innovaties die een positieve bijdrage leveren aan duurzaamheid, de kwaliteit van de leefomgeving en/of de levensduur en het onderhoud van de brug.” De uitkomsten van het innovatietraject zijn op 11 januari 2018 gepresenteerd aan de provincie. Op dit moment worden de voorgestelde maatregelen die in het innovatierapport staan financieel doorgerekend en indien mogelijk verwerkt in het ontwerp.
OHPEN Ingenieurs heeft in het traject – naast Koninklijke Oosterhof Holman en provincie Fryslân – samengewerkt met innovatiepartners Alewijnse, Bartels, ipv Delft (die het ontwerp voor de brug hebben gemaakt), Machinefabriek Rusthoven en Royal Haskoning DHV.
Kijk voor meer informatie op www.brugdronryp.nl >>